Podwójne obciążenie karty płatniczej – jak odzyskać pieniądze?

Dokonywanie transakcji za pomocą karty płatniczej jest obecnie najpopularniejszą i najwygodniejszą formą płatności. Jest to również bardzo bezpieczne, a w wielu przypadkach nie wymaga wychodzenia z domu. Niestety, zdarza się, że możemy sporadycznie napotkać problemy związane z takimi transakcjami. Co powoduje podwójne obciążenie karty płatniczej? Taką sytuację może wywołać chociażby tak prozaiczna rzecz jak nagły brak elektryczności w sklepie lub utrata połączenia terminala z internetem. W tym artykule odpowiemy na pytania czym jest podwójne obciążenie karty płatniczej oraz jak odzyskać utracone przez nią pieniądze.

Jak wygląda podwójne obciążenie karty płatniczej?

Podwójne obciążenie karty płatniczej, jak wskazuje na to nazwa, ma miejsce, kiedy z naszego konta zostanie pobrana dwukrotnie taka sama kwota za jedną dokonaną transakcję. W skrócie, kiedy zapłacimy za coś dwa razy. Wszak komu z nas nie zdarzyła się sytuacja, w której do transakcji po prostu nie doszło i musieliśmy zbliżyć naszą kartę do terminala po raz drugi? To mógł być jeden z powodów, że do takiego obciążenia doszło.

Kolejnymi powodami takiej sytuacji są najczęściej czynniki losowe takie jak nagła utrata zasilania w sklepie czy awaria połączenia z terminalem. Podwójne obciążenie jest zatem częstsze w realu niż przy płaceniu kartą przez internet. Do usterki mogło też dojść ze strony operatora karty płatniczej. W takiej sytuacji konsument nigdy nie jest na straconej pozycji, a środki, o ile nie są po prostu blokadą i faktycznie zostały pobrane podwójnie, możemy łatwo odzyskać.

Nie myl pobrania środków z karty płatniczej z ich blokadą

Jeśli przeglądamy listę transakcji na naszym koncie, często może okazać się, że znajdziemy dwukrotnie tę samą płatność opiewającą na tę samą kwotę, o tej samej godzinie. Najprawdopodobniej oznacza to, iż jedna z tych transakcji jest płatnością, natomiast drugą jest blokada środków na naszym koncie. O co tutaj chodzi?

Blokadą środków nazywamy zjawisko w którym pewna kwota zostaje na naszym koncie zablokowana. Nie oznacza to, że te pieniądze przekazujemy dalej, są one “zamrożone”, mogą zostać pobrane na cel transakcji lub zwrócone. Bardzo często zdarza się, że operator kart płatniczych błyskawicznie identyfikuje swój błąd i po prostu zwalnia blokadę środków. Pobranie środków to nic innego jak przelanie ich z naszego konta na poczet kupującego w celu dokonania transakcji.

Visa i Mastercard pozwolą twojemu bankowi na reklamację

Pamiętaj, że Visa czy Mastercard są tylko operatorami kart płatniczych, czyli swojego rodzaju pośrednikami między klientem a instytucją finansową. W przypadku podwójnego obciążenia karty płatniczej, zawsze powinniśmy zwrócić się do naszego banku i rozpocząć starania o chargeback. Czym on jest?

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne, to nic innego jak procedura zwrotu niesłusznie pobranych z naszego konta środków. Sprawia, że bezpieczne jest podawanie numeru karty kredytowej i płacenie w internecie. Możemy skorzystać z niej nie tylko w przypadku podwójnego obciążenia karty płatniczej, ale również, gdy sprzedany nam towar jest wadliwy lub nie jesteśmy zadowoleni z zakupu. Wystarczy, że zgłosisz taki błąd do placówki swojego banku i dostarczysz wymagane przez niego dokumenty, a on zajmie się resztą i skontaktuje się ze sprzedającym w twoim imieniu. Niestety, należy uzbroić się w cierpliwość, procedura chargeback może potrwać nawet kilka tygodni!