Czy możliwe jest anulowanie transakcji kartą kredytową?

Wystawcy kart płatniczych mają możliwość cofnięcia płatności, zatem anulowanie transakcji kartą kredytową jest jak najbardziej możliwe. Dotyczy to jednak tylko określonych sytuacji, a klient musi dobrze udokumentować swój wniosek. Sprawdź, jak wygląda to w dwóch przypadkach: procedury chargeback oraz dochodzenia swoich praw w przypadku padnięcia ofiarą internetowych oszustów.

Na czym polega anulowanie transakcji?

To sytuacja, w której następuje cofnięcie transakcji dokonanej kartą kredytową, oczywiście powiązane ze zwrotem pieniędzy. Z perspektywy systemu obrotu pieniężnego wygląda to następująco: środki są pobierane z konta posiadacza karty, ale nie pojawiają się na koncie akceptanta lub zostają na nim zablokowane. Zdarza się, że dzieje się to samoistnie, na przykład przy podwójnym obciążeniu karty płatniczej.

W zależności od wystawcy i rodzaju karty mogą obowiązywać różne zasady i przepisy dotyczące anulowania transakcji. Biorą one pod uwagę okoliczności transakcji oraz pobudki stojące za chęcią uczynienia tego. Czasami, nawet jeśli klient nie chce anulować transakcji, dzieje się to automatycznie. Najlepszym przykładem jest tu brak wystarczających środków, przekroczenie limitu kredytowego lub brak informacji umożliwiających autoryzację transakcji.

Kiedy możliwe jest anulowanie transakcji kartą kredytową?

Najpowszechniejszą formą anulowania transakcji kartą kredytową jest opcja chargeback. Stosuje się ją w sytuacji, gdy klient nie jest zadowolony z zakupu lub usługi i żąda zwrotu pieniędzy. Do wystawcy karty kredytowej należy zgłosić się dopiero wówczas, gdy wyczerpane zostaną ścieżki reklamacji czy zwrotu pieniędzy przewidziane przez prawo, takie jak prawo do zwrotu przedmiotu kupionego online bez podania przyczyny w ciągu 14 dni kalendarzowych od otrzymania produktu lub zawarcia umowy na wykonanie usługi. Rozpatrzenie obciążenia zwrotnego powinno potrwać do 30 dni, ale w przypadku bardziej skomplikowanych spraw naturalnie się wydłuży.

Aby wniosek o chargeback został rozpatrzony pozytywnie, powinniśmy dostarczyć bankowi lub operatorowi karty płatniczej:

  • informację o okolicznościach transakcji (data, miejsce),
  • numer transakcji,
  • dokładną kwotę,
  • uzasadnienie chęci anulowania transakcji,
  • dowód zakupu (paragon lub faktura od sprzedawcy),
  • dowód wyczerpania innych możliwości (korespondencja ze sprzedawcą).

Należy pamiętać, że większość operatorów kart ma limit czasowy na złożenie wniosku o zwrot kosztów, więc lepiej działać jak najszybciej. Może być to przedział od 6 do ponad 15 tygodni, co łatwo zweryfikujemy w umowie dotyczącej warunków korzystania z karty kredytowej.

Anulowanie transakcji kartą kredytową w przypadku oszustwa finansowego

Inną sytuacją, gdy anulowanie transakcji kartą kredytową jest możliwe, stanowi padnięcie ofiarą oszustwa. Należy natychmiast powiadomić operatora karty kredytowej lub bank wydający kartę, a transakcja musi zostać cofnięta. Konsumenci mają do tego prawo na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, w myśl której nieautoryzowana transakcja podlega zwrotowi na koszt instytucji finansowej.

Co istotne, według wyroków polskich sądów kliknięcie linku czy podanie danych karty nie zawsze jest równoznaczne z wyrażeniem świadomej zgody. Konieczność udowodnienia, że taka właśnie była, spoczywa na banku. Nawet jeżeli odrzuci on reklamację klienta automatycznie, ponieważ tego wymagają od pracowników banku wewnętrzne procedury, zwrócić można się do Rzecznika Finansowego. To urząd, który pomaga w skutecznym dbaniu o własne interesy klientów stojących na przegranej pozycji w walce z bankami.

Jak zabezpieczyć się przed potrzebą anulowania transakcji kartą kredytową w przyszłości?

Nawet jeżeli standardowa procedura chargeback to bardzo dobra opcja, korzystanie z niej jest czasochłonne. Aby zminimalizować ryzyko konieczności anulowania transakcji kartą kredytową, warto dokonywać zakupów w sprawdzonych sklepach internetowych, w przypadku których proces reklamacji jest jasno opisany. Prosta droga do odzyskania pieniędzy, nawet ze stratą dla sprzedawcy, nie bez powodu stała się w ostatnich latach dla kilku platform e-commerce wyraźną przewagą marketingową nad konkurencją. Warto rozważyć nabywanie produktów właśnie tam.

Mimo iż naciągacze oraz oszuści wciąż znajdują nowe sposoby na wyłudzanie pieniędzy i nie powinniśmy brać do siebie faktu, że padliśmy ich ofiarą, warto znać kilka podstawowych sposobów na lepszą ochronę swoich finansów. Aby nie dać się oszustom, stosuj się do czterech poniższych zasad:

  1. Dokładnie sprawdź firmę, z którą masz do czynienia i przeczytaj opinie konsumentów.
  2. Jeśli oferta wydaje się zbyt dobra, by mogła być prawdziwa, to prawdopodobnie tak jest.
  3. Nie ufaj nieznanym stronom internetowym ani linkom, które przychodzą w wiadomościach e-mail.
  4. Nie podawaj danych osobowych przez telefon lub internet bez uprzedniego sprawdzenia, kim jest dana osoba.

Możesz również polubić…